Möjlighet och utveckling på en marknad i förändring

   

Stairway i nytt kontor

Stairway har nyligen flyttat till ny adress:

Kungsbron 16, Stockholm

Vi hälsar gamla och nya kunder välkomna att hälsa på vid tillfälle!

Kerstin Wolgers, 82, ska lära sig internet på en vecka – TV4 Play

Kerstin Wolgers, 82, ska lära sig internet på en vecka – TV4 Play.

Visste du att fler än en miljon svenskar inte använder Internet? Imorse var Kerstin Wolgers i TV4s morgonsoffa och berättade om digitalt utanförskap. Mynewsdesk följer Kerstin under veckan när hon för första gången möter Internet och sociala medier. Häng med och följ Kerstin du också. Vi passar på dela med oss av några erfarenheter, tillsammans med bloggarna Jerry Silfwer, Maria Gustafsson, Anita Rissler och Karin Zingmark.

Hundraåringen som klev in genom dörren

Dagny hade spring i benen. Vi hade precis klarat av ett första samtal med hundra startups. Ni vet de där unga, hungriga och entreprenörerna som var redo att ta över världen. Det var snart dags för Dagny att dela ut sitt pris. Dagnys pris till det företag som med störst mod och engagemang tog sig an framtidens möjligheter. Dagny var inte klar över vem som skulle få priset, hon ville ta en andra runda och en djupare diskussion med några av entreprenörerna. Iväg sprang Dagny. Vi hängde inte med och tittade frågande på varandra, skulle hon verkligen göra ytterligare hundra intervjuer med startups?

Nu är inte Dagny vem som helst. Dagny Carlsson är en av Sveriges superbloggare, en sociala medier-kändis, och en ovanligt klok människa. Till den här speciella dagen hade Dagny med sig ett entourage med filmkameror från SvT som följde hennes steg och samtal. I ljuset från kamerorna sträckte entreprenörerna på sig extra mycket.

Vi befann oss på Internet Discovery Day 2013. En hyperaktiv tillställning under Internet-dagarna där människor med företagsidéer mötte pengar och investerare. Men framför allt var det en samling människor som ville förverkliga det som man brann för. Luften vibrerade av alla samtal och det kändes som att allt var möjligt.

img_0481

Dagny hade bestämt sig och delade på scenen ut sitt pris till Stéphanie Treschow från Modern Aging. En person och ett företag som såg just framtidens möjligheter.

Allt var över. Lugnet hade sänkt sig över lokalen. Jag och kollegan Dag hade följt Dagny till taxin. Då mötte vi flera unga entreprenörer som vill berätta om vad de hade upplevt.

”Det här var så häftigt. Det här var första gången som jag fick tala med någon som var över hundra år.”

En helt normal reaktion. Det flesta människor har troligen aldrig mött någon som är över hundra år. Jag blev något mer förvånad över en annan kommentar.

”Det här var första gången som jag talade med en gamling. Alltså förutom mina egna släktingar, typ mormor och morfar förstås.

Till saken hör att Dagny Carlsson i år fyller etthundratre år och därmed var nästan åttio år äldre än dem hon mötte.

Jag var tvungen att backa bandet. Året innan hade jag som värd och super-nätverkare på Internet Discovery Day frågat hur många av hundra startups som ville jobba med hälsa, vård och omsorg, med äldre eller med någon av de möjligheter som den förändrade demografin innebär. Jag hade hoppats på ett jublande ja. Alla kan ju inte göra Facebook-kopior eller spel för unga. Tre av hundra svarade försiktigt ja. Det motsvarar 3 procent. Det kändes som en hel generation unga startups och utvecklare höll på att missa den största samhällsförändringen och möjligheten sedan webben slog igenom i början av 1990-talet.

Det här ville vi ändra på. På Internet Discovery Day året därpå skapade vi ett event med Dagnys pris och till det en mötesplats under namnet ”Future Corner”. Där samlades startups med särskilt fokus på äldre och demografins möjligheter, eller framtiden helt enkelt. Det väckte reaktioner, funderingar och hopp.

futurecorner_1

 

 

Nu börjar det bli allt vanligare med löpsedlar och rubriker som antyder att något stort är på gång. Fredrik Reinfeldt blev av Dagens arena välsignad med rubriken:

”Vi invaderas av 100-åringar. Avgående M-ledaren varnade för äldre vid Norgebesök.”

Andra sätt att beskriva förändringen är som en demografisk utmaning eller som ett åldersproblem. Oavsett vilket framstår äldre som ett hot. Till detta finns ovanstående kommentar om att yngre inte känner några äldre människor, förutom de närmsta släktingarna. Vi lever i åldersegregerat samhälle där möten och samtal över generationer inte kommer till stånd.

Det som är dagens utmaningar är framtidens möjligheter. Det finns flera skäl ta tag i dessa möjligheter redan nu.

  • Idag ses hundraåringar som något exotiskt, värt en bok eller film. Ingen har väl som författaren Jonas Jonasson skapat en så populär hundraåring som Allan. Få har en hundraåring som vän, talat med en hundraåring eller vet om det finns ett annat liv för hundraåringar än Allans. Hundraåringen har blivit ett fenomen i sig, oåtkomligt för de flesta. Det håller på att förändras. Dagens Industri och SCB pekar på det ökande antalet hundraåringar som normalitet. Vem vet, du kanske har en hundraåring i närheten. I Stockholm bor det 267 stycken.
  • Innan vi ser hundraåringar som mindre exotiska och mer som vilken ålder som helst, finns det anledning att ställa frågor kring livets olika skeenden. Tidigare har livet i hög grad varit förknippat med familjen samt uppdelat i arbete och fritid. Nu diskuteras generationsöverskridande arbetsplatser och livets olika karriärer.
  • Internet, digitala medier och ny teknik har tidigare setts som ungdomens verktyg. Men om vi tänker på vad tekniken egentligen innebär, så kompletterar den människans brister och förstärker människans förmågor. I teknikens enkla form handlar det om glasögon som förstärker människans synförmåga. Vad vi nu ser är byten av slitna leder, för att i nästa steg se implantat av elektronik som förstärker hörsel och människans alla sinnen. Vi kommer att se hur alla människor oavsett ålder använder ny teknik för att mötas oavsett var man befinner sig. Internet och digitala medier kommer att ses som de äldres verktyg.

Någonstans finns det ett slut. En början kräver nämligen ett slut. En del vänner kanske våndas över att fylla femtio år, precis som att livet då vänder, och att början på livet då övergår till ett långt farväl. Lite märkligt kan tyckas. Det skulle bli ett outhärdligt långt farväl om du lever till din hundrade födelsedag. Samtidigt läser jag Henrik Ennarts förutsägelse att den första tvåhundraåringen redan kan vara född. I det perspektivet är en femtioåring knappt torr bakom öronen.

 

Varma hälsningar

Anders Lundkvist

 

Några ps.

Under en vecka följer mynewsdesk Kerstin Wolgers som utforskar och använder digitala medier. Kerstin ser du på bilden nedan. Hon är en av många som aldrig tidigare använt internet. Genom sin blogg, en kamera som ständigt tar bilder och en mätare som visar pulsen i realtid kan vi följa Kerstins möjligheter och utmaningar. Bloggen hittar du här. Under den här veckan har jag blivit tillfrågad av mynewsdesk att sticka hål på myter om teknik och äldre samt blogga om den förändrade demografin och vilka konsekvenser som vi nu ser. Läs gärna inläggen om realtidskommunikation från medbloggarna Jerry Silfwer, Maria Gustafsson, Anita Rissler och Karin Zingmark.

Dagny hittade jag i ett pressmeddelande här på mynewsdesk. I Norrköping öppnades nyligen fotoutställningen 100! Där har fotografen Carl von Scheele skapat bilder av Dagny och andra hundraåringar. Nu på onsdag den 4 mars är det samtal och visning. Missa inte det.

Dagnys pris arrangerades av Hälsans nya verktyg tillsammans med Innovation Unit Scandinavia under den nationella innovationstävlingen När jag blir 100.

MNDPress1

 

Nu startar Stairway – vassast på äldre – release

Nu startar management- och kommunikationsbyrån Stairway med fokus på äldre och hälsa. Gruppen äldre växer kraftigt och snart är över 25 procent av den svenska befolkningen över 65 år. Det är en stor grupp med olika preferenser, men som helhet står den för en stor andel av konsumentköpkraften.

Det är fd konsulter på Springtime,  Björn Sundberg och Anders Lundkvist, som står bakom  byrån. Till byrån associeras också ytterligare konsulter.

- Vare sig du har en vara, en tjänst eller någon form av opinionsbildning är det nu dags att börja förhålla sig till den växande gruppen äldre. Det gäller i företag, organisationer och på myndigheter. En stor del av näringslivet och offentlig sektor påverkas av utvecklingen. Vi har också tillgång till alla data som är viktiga att känna till om gruppen genom ett samarbete vi har med en seniorpanel, säger Björn Sundberg på Stairway.

- Det går inte att dra alla äldre över en kam. Inom gruppen äldre ser vi idag tre olika generationer och den kan också skäras på flera andra ledder. Det är viktigt att känna till när man vänder sig till dem. Eller talar om dem.

- Det finns stora möjligheter att utveckla sin affär och kommunikation till gruppen äldre.

Stairway blir nu Skandinaviens vassaste byrå på området äldre. Stairway har byggt exklusiv kunskap genom att som konsulter tidigare ha verkat som rådgivare till flera olika aktörer inom äldreområdet. Bland dem kan nämnas PRO, SPF, Apoteket AB, Regeringsprogrammet Teknik för äldre, stora byggföretag och aktörer inom finanssektorn med inriktning på pensionssparande. Till detta har lagts omfattande egen research på området.

- Vi har fått förtroendet från ett flertal olika aktörer att hjälpa dem med hur de kan rigga en bra kommunikation och att utveckla sina erbjudanden för gruppen äldre. Bland annat har vi arbetat med ett av de stora byggföretagen för att hitta koncept för hur äldre vill bo, säger Anders Lundkvist.

- Vi erbjuder intresserade möjligheten att skapa större insikter om gruppen äldre som kan stärka affären, en verksamhet eller en idé. För det krävs insikt, strategi, en genomförandefas och olika actions. Allt detta kan vi hjälpa till med.

Stairway har också knutit till sig Jan Edling och Marianne Hjertstrand som associerade konsulter. Jan Edling, som har en bakgrund på Vinnova och LO, är en av Sveriges främsta utredare och samhällsanalytiker. Marianne Hjertstrand har en bakgrund som journalist på Aktuellt och som PR-konsult och kommunikationsdirektör inom medicin och hälsa.

- Det finns ett mycket stort intresse för den växande gruppen äldre från företag, organisationer och myndigheter. Vi ska därför se till att byrån kan växa snabbt med fler konsulter.

- Namnet Stairway har vi valt därför att det helt enkelt står för livstrappan.

Mer information om grundarna Björn Sundberg och Anders Lundkvist se här – http://www.stairwaypr.se/om-oss/

Stairway
Besöksadress: Riddargatan 17D, 3tr
114 57 Stockholm
Orgnr: 969762-8163
 
Telefon

Anders Lundkvist, 070-723 53 90
Björn Sundberg, 070-587 26 81

E-post
bjorn.sundberg@stairwaypr.se
anders.lundkvist@stairwaypr.se
marianne.hjertstrand@stairwaypr.se
jan.edling@stairwaypr.se

  
Stairway PR&Communications ger rätt verktyg till insikt, handling och dialog kring hälsa samt äldres behov och villkor. Stairway ökar möjligheten att överleva och påverka marknadens utveckling genom omfattande egen research och skicklighet i kommunikation, teknologi och public affairs. Stairway är baserat i Stockholm och agerar själva och genom nätverk av erfarna rådgivare och experter.

Jan Edling – associerad konsult till Stairway – har bloggat om infrastruktursatsningar

Se debattinlägget här!

Hur ska partierna fånga de äldre röster? Stairway intervjuade i lunchekot.

Hur ska partierna locka väljare bland den stora och växande gruppen äldre? 25 procent av de röstberättigade tillhör gruppen 65+ vid valet nästa år. Vi får chansen i en intervju i lunchEkot  lördag 3 november att berätta om vilka frågor som är de viktigaste för äldre inför valet nästa år. Startar 3 min in. Påståendet vi lyfter grundar vi på kunskap om vad som är viktigast för äldre. Vi har ett samarbete med en seniorpanel som består av nästan 6 000 individer. I den kan  många intressanta data om gruppens värderingar med mera hämtas fram. Och hur man skiljer sig inom gruppen dessutom.

Vi har under en längre period samlat kunskap om äldre som grupp via samarbete med olika kunder + ytterligare research om detta stora segment. Vare sig du har en vara, en tjänst eller en idé du vill opinionsbilda för så behöver du nu förhålla dig till gruppen äldre dvs någonstans runt 60+. Det gäller företag, organisationer och myndigheter. Här finns möjligheter att möta en stor grupp som står för bland annat 60 procent av konsumentköpkraften.

Jan Edling till Stairway

Jan Edling-4HR (1)111Stairway är glada att hälsa en ny samarbetspartner välkommen i arbetslaget! Det är Jan Edling som nu kommer att verka som senior konsult inom Stairway. Jan kommer närmast från Vinnova och innan LO. Jan kommer att bidra med analytisk förmåga, arbeta med samhällsutveckling och analys inom området Äldres villkor. Jan arbetar annars med utredningar och föreläsningar om bland annat globalisering, regionalisering, innovationspolitik, arbetsmarknad, utbildning och utanförskap.

Stairway ombedda att facilitera diskussion om IT- och välfärdsteknologisk utveckling

Stairway har ombetts facilitera en diskussion mellan olika aktörer som handlar om IT- och välfärdsutveckling i Sveriges kommuner. Arbetet kommer att ske under hösten 2013.

Stairway vinner pitch

StairwayPR har i hård konkurrens vunnit en pitch för ett av världens största läkemedelsföretag i två kategorier, marknads-PR och Public Affairs.